torsdag 2 augusti 2012

Kalahari och Kalla Skåne - same same
Just nu läser jag denna bok på kvällarna som godnattlektyr. Den handlar om hur människan formats av evolutionen och hur våra kroppar egentligen är anpassade efter livet på stenåldern snarare än den tid vi lever i idag. Till exempel menar författaren att människan är anpassad efter att söka och äta de sötaste och mest fettrika livsmedel för att ha största chans att överleva i vår ursprungliga jägar-samlar-miljö, på savannen. Han menar också att vi ursprungligen vandrade och samlade mat ca två timmar per dag och i övrigt var ganska stillsamma och sociala. Den rytmen skulle passa mig, träna två timmar per dag och sedan fika resten?

Gryning över Kalahari och Skymningssång i Kalahari är lättlästa och tänkvärda tycker jag och kan användas för att förstå sig själv, människan som art, varför vi gör som vi gör, vår kost, vår hälsa och våra psykiska och fysiska behov.

Rekommenderas.

2 kommentarer:

  1. ah, jag ar pa! tva timmars traning och sen fika.. later fantastiskt. Jag letar ocksa garna efter sotsaker.

    SvaraRadera
  2. haha ja, jag med. Vi är ju ur samma flock också så det är väl därför vi är så lika.

    SvaraRadera