onsdag 13 juni 2012

Raw frukost

Min nya vardagsvana har blivit att äta bovetegröt till frukost och mellanmål. Gröten hettas inte upp och bibehåller därför många näringsämnen enligt raw-food anhängare. Jag gillar gröten för att den mättar väldigt bra och är sval och god nu på sommaren. Receptet kommer såklart från min mat-guru, Sandra.


Bovetegryn.



Bovetegröt

Beräkna 1 dl gryn per person, lägg grynen i blöt över natten eller över ett par nätter. Du kan även lägga solrosfrön och mandel i blöt tillsammans med grynen. Frön och nötter som blöts upp startar en groningsprocess och då blir det inte bara raw-food utan "levande food" vilket om möjligt ska vara ännu bättre. Innan du sen ska använda grynen, skölj dem ordentligt.

Lägg dessa ingredienser i en bunke:
Ca 4-5 dl bovetegryn
1 banan
1/2 dl hasselnötter/mandel alt. andra nötter/frön du valt
2-3 dadlar utan kärna eller några russin

Stavmixa alla ingredienser till en fin gröt. Ät gröten med frukt och kanel eller bara som den är. Jag brukar ta med en portion gröt till jobbet för att undvika akuthunger innan jag går hem på eftermiddagen.






3 kommentarer:

  1. åh, gott! Jag äter frukost i London, här finns inget bovete. bara köttkorv. Men jag är glad ändå!

    SvaraRadera
  2. mm, jag har oxå fått det reseptet av min syster, gott! har bara provat två gånger, som helglyxgröt o då kryddat med massa kanel och kardemumma o ätit med kiwi eller med frysta stora blåbär. otroligt gott. smart att ha med som mellanmål, es det är kallt... köttkorv låter ju inte lika gott förståss...

    SvaraRadera
  3. Jag förstår inte detta med korv till frukost! Konstig vana. Rå korv kanske blir nästa steg i London.

    Det enda dåliga med bovetegröt i lunchrummet är när "städa-kylen-patrullen" går lös på den. Bovetegröt med banan som stått några timmar ser ju tyvärr inte så kul ut för den oinvigde och häromdagen rök mitt eftermiddagsmål efter att en klunga kollegor hade diskuterat länge och bestämt sig för att förinta den.

    SvaraRadera