lördag 8 september 2012

 
Höst = äpplakaka
 
Idag har jag gjort mitt godaste äppelkakerecept. Det heter Lisas äppelkaka men jag vet tyvärr inte vem Lisa är. Den går att göra både gluten-och mjölkfri. Äpplena kommer från Sebbes mormor och morfars fina trädgård.


 
Lisas äppelkaka
 
Pajdeg:
150 gr smör
2,5 dl vetemjöl
1/4 tsk salt
2 msk kallt vatten
 
Fyllning:
100 gr smör
2 1/3 dl socker
2 ägg
4-5 rårivna äpplen
 
Nyp ihop smör och mjöl till en smuldeg. Arbeta in vattnet. Lägg degklumpen i folie i kylen en timme.
 
Sätt ugnen på 225-275 grader. Ta fram en låg pajform. Kavla ut degen så gott det går på mjölat underlag. Tryck ut degen i formen. Ställ formen i kylen en stund.
 
Rör ihop smör och socker till fyllningen. Tillsätt äggen, ett i sänder och sist de grovrivna äpplena.
 
Slå fyllningen i pajformen och grädda alltsammans i 25 minuter eller tills kakan fått fin färg. Strö över florsocker när kakan svalnat. Servera med grädde eller glass.
 
 
 

1 kommentar:

  1. åh, så gott! jag vill också göra äppelkaka men äpplen är dyrt här. Så är det importerade också. Köpte två äpplen häromdagen och det kostade 65 cordobas, det är typ 18 kr. Det får jag kanske 6 kilo papaya för eller 15 mangos. Men äppelkakeabstinensen återstår. Kanske är min kropp inställd på höst och äpplen just nu. Ät ett äpple för mig!

    SvaraRadera