fredag 7 september 2012


När något känns svårt och obehagligt

Ofta när jag skrivit på bloggen är jag orolig för hur andra ska uppfatta det jag skriver, särskilt hur vänner ska tänka som kanske inte håller med mig. Igår kväll var jag på föreläsning med UnderbaraClara, min favoritbloggare. Hon tog upp detta ämne och lustigt nog sa hon samma sak om det som jag ibland säger till mina patienter:

När något känns obehagligt och svårt: Då är du antagligen i närheten av något som utvecklar dig och som är viktigt! Våga stanna kvar och möt dina känslor, undersök vad det är som gör sig obekväm eller fylld med rädsla. Kanske är du orolig för vad andra ska tycka om dig? Våga vara i den oron och bestäm dig för om det kan vara OK för dig att alla inte tycker om dig eller dina åsikter. Oro och obehag kan också gälla en person du är orolig för. Kanske måste du möta rädslan att förlora en nära eller att hon eller han skadas - du kan inte bära en annan persons liv på dina axlar. Men, du kan vara glad att du har en så viktig person i din närhet. Oro och rädsla är priset för ett viktigt och värdefullt liv.


Vår älskade lilla Bosse mötte livet "mindful" som bara en kanin kan.




5 kommentarer:

  1. Så du var där! Klokt sagt! Jag läser och hejar på dig! Kram finaste du /Hill

    SvaraRadera
  2. Så du var där! Klokt sagt! Jag läser och hejar på dig! Kram finaste du /Hill

    SvaraRadera
  3. Just det där med att vara utanför sin bekväma zon försöker jag komma ihåg. Min gamla teaterlärare sade alltid "enjoy being lost" och det är lite samma motto. Det ÄR ju verkligen då det händer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just precis! då och då får man påminna sig om det!

      Radera