tisdag 1 maj 2012

Mitt 1:a maj

För mig är första maj en högtidsdag med stark känsla av andakt och vördnad, tankar på historien, på Sverige, då fattiga fick vara hungriga på kvällen och arbetsdagen var oändligt lång och hård. Jag är så stolt över socialdemokratin som tagit (de flesta av...) oss ifrån detta. Även om jag inte själv röstat på S de senaste valen så vill jag ge min son en likadan känsla som jag har på första maj. Det handlar nog om att föra vidare en respekt för hur folk haft det innan oss och hur det kan bli igen om vi inte ser till att fortsätta kämpa för rättvisa och en bättre värld.

Första maj i år firade vi med vår fina mormor, det var högtidligt och solen sken varmare än någon vårdag innan. Vi hann inte ikapp maj-tåget med käpp och barnvagn men vi sjöng ändå lite för Jack där vi gick och vi hörde blåsorkestern.


Bästa leksaken, käppen med klirrande vandringsdekaler.

Tänk att vi är lika alla tre :)


Glest i leden, det går ju bra nu för Sverige. Många av oss kan förverkliga våra drömmar idag. Men det gäller att inte bli för nöjd, alla har det inte bra ännu.






2 kommentarer:

  1. åh, vad ni är fina! pluspoäng från the godmother för alla som firar första maj!

    SvaraRadera
  2. Det var en fin sak att göra det tillsammans. Får bli fler gånger!

    SvaraRadera