torsdag 19 april 2012

Odling och kladd istället för jobbnervositet

Idag har jag min sista dag som heltidsföräldraledig! Åh vad jag har njutit, vi har sovit middag 1,5 timmar, vi har kladdat en extra lång stund med lunchsmakportionen och vi har dansat vilt för då skrattar Jack så härligt. Grädde på moset var att få hinna odla lite nu när lillen sover 2:a omgången. Att fixa iordning på balkongen och plantera är ett bra sätt att vara i nuet. Skönt, för annars skulle jag gå och vara nervös inför att börja jobba imorgon!


Krassefröna får dela kruka med sparrisskott som jag bara nypit av och stuckit ner i ny jord. När fröna vuxit upp planterar jag ut dem på balkongen.


Penseer, som violerna ovan heter håller för frost ner till ca 6 minus. Kunde inte välja färg så det blev tre olika, typiskt mig. Skulle vilja kunna välja mer "stilrent".


 Penseer, billiga och mysiga vårblommor.


Innan han somnade var Jack med och höll i och smakade lite på fröpåsarna.


Inomhus planterade jag om också. Fjädersparrisen, första från vänster, som delats på många gånger sedan första plantan köptes av min mormors mor 1928, delades igen och blev till två mindre plantor.
I mitten står sparrisen som jag nämnde ovan. Till höger pelargonskott som satts i vatten för att bilda rötter.

7 kommentarer:

  1. Nu kan din mormor också titta på bloggen. Jag fick en padda på jobbet.

    SvaraRadera
  2. åh kul! jag vill också ha en padda på jobbet..., by the way.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera en padda.

      Radera
  3. men gumman, du är inte stilren, du är kaos, blandat högt å lågt, o framförallt plottrig o underbar! fortsätt med det. o förresten så blir ni mer lika ju äldre ni blir, du o jack alltså. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det nog och det trivs jag med oftast. Men herregud, att inte kunna välja penseer i samma färg... Vilken färg skulle du ha valt? eller vilken blomma till er lounge?

      Radera
  4. haha, jag skulle inte valt penseer alls, men så blev jag inspirerad av dej o av trädgårdsonsdag på svt :-) jag skulle nog valt vitt, tråkvitt. men gärna en sån skrynklig sort som jag såg på tv. vi har samma syrenträd o lavendel som förra året, de verkar ha överlevt. har tidigare haft krasse oxå, ska odla sånna idag så blir de väl klara i augusti :-) o så ska vi bygga en kryddmöbel! o så blev jag ju sugen på att köpa ett bärträd som ni har :-)

    SvaraRadera
  5. Peneer är inte så dumt, de är billiga och tål frost så de är de första balkongblommor man kan ha på våren.

    Lavendel, det låter fint och sen kan man kanske göra lavendelsocker av blommorna om det blir många.

    Synd du inte bor här, du kunde fått krasseplantor av mig, råkade odla typ 100 stycken.. Det blir jättemycket krasse.

    SvaraRadera