tisdag 17 april 2012

Mitt kompetenta barn

Just nu läser jag boken "Ditt kompetenta barn" som handlar om hur man kan tänka om barnuppfostran och livet med barn. Den finns som pocket och är skriven av en känd dansk familjeterapeut, Jesper Juul. Boken "läser sig själv" och är väldigt intressant tycker jag! Jag kan verkligen rekommendera småbarnsföräldrar att läsa den. Dessutom kommer boken att komma till nytta i mitt arbete, t ex texterna om vad självkänsla är, hur den kan skapas och vad integritet betyder och hur man kan se på det.
 
 
 Jesper Juul menar att barn av naturen är intresserade av att samarbeta, kommunicera, älska sina nära och bli älskade. Han menar att barn inte "krisar" för att störa eller bråka utan bara försöker att kommunicera att något inte fungerar för dem i relation till de närmaste. Föräldrarna behöver då fundera över vilka beteenden de själva har med sig från sina uppväxter och sina barndomsrelationer och vad de behöver jobba med hos sig själva idag. Inte så lätt kanske, men jag tycker att Juul har bra exempel i boken som det går att lära sig av.

Kompetent var det ja! Säg vad en 5 månaders inte kan....
Spänning i vardagen åt alla..

Vadårå.


Framför allt, tycker jag,
har små barn förmågan att älska och bli älskade.



1 kommentar:

  1. Fina bilder!Sen dröjer det inte länge förrän ni behöver möblera om dvs flytta alla lösa prylar högre upp och sen vidare ännu högre och högre. /Ingegerd

    SvaraRadera