onsdag 4 april 2012

Namngivningsceremoni

För ett par veckor sedan hade vi Namngivningsceremoni för vår son (kallas även barnvälkomnande, namnkalas, namngivningsdag) hemma hos mina föräldrar i Stockholm. Vi tänkte vi kunde dela med oss av hur man kan göra en namngivningsceremoni eftersom det är ett nytt fenomen, iallafall för oss.


Foto: Inger


Kalas
Mini cup-cakes, marsipantårtor (Leilas), chokladtårta och mormors bullar, kan det bli bättre? Tack Joanna och Sandra och mormor för det!!! Tips till andra: Skaffa en tårtbakande släkt och vänner och fråga snällt om hjälp. Pynta rummen med vimplar.

Ceremoni
Min vän Hillevi är officiant inom Humanisterna. En officiant kan hjälpa till att utforma ceremonin och hålla i ceremonin. Vi började med att visa en liten ihopklippt film av Jacks första månader. Sedan valde vi riten att sätta en krans på barnets huvud när han skulle få sina namn. Vi sjöng "Det gåtfulla folket" med komp från gitarr och vår vän Marta spelade och sjöng en spansk barnvisa. Jag läste en dikt ("Önskan") och faddern Sandra sa några ord. Hillevi höll ett tal om Jack och hans betydelse för ossefter att hon intervjuat oss om hur det är att ha fått Jack, hon talade också om barns rättigheter och humanistiska värderingar. Tack Hillevi, Marta, Sandra och mamma för era fina ord och sång!

Dokumentera
Vi är så glada över all dokumentation vi fick till och som gäster hjälpte oss med. Det blev en minnesbok med hälsningar, foton på gäster var för sig tillsammans med Jack, film av min moster och foton av många andra.

Bäst och sämst
Sämst var att filmen vi visade knappt syntes för att rummet var för ljust. Sämst var även att vi inte bjöd gäster utanför Sthlm, alla är ju ändå i Sthlm ibland så vi skulle ha prövat!

Bäst var alla underbara vänner och familj som kom och delade detta med oss och alla fina och roliga presenter som folk tänkt ut. Det var även en mycket bra idé att ha kalaset hos mina föräldrar som hjälpte till med mat och allt annat runt omkring kalaset (tusen tack!). Bäst var också att Sebbes och min familj firade hela dagen och kvällen tillsammans.





5 kommentarer:

  1. Så himla fin bild från så himla fin dag! kram /Hill

    SvaraRadera
  2. Ja visst är den! En bild att njuta av resten av livet. Tur att man har fotografer i släkten (farmor Inger,pappa,farbror Ricardo...) Jack i sina prickiga byxor :)det blev ju himla bra med dem.

    SvaraRadera
  3. åå, älskar bäst o sämst! vilken bra guide!

    SvaraRadera
  4. Vi hade namnkalas för 26 och 29 år sen också, men det har definitivt skett en utveckling sen dess till det bättre. Tack för det. T ex dikt, musik, allsång, ceremonin, filmen,
    kakor och tårta hade vi nog då också, och foton, fast inte lika många! Trevligt var det för oss vuxna och hoppas Jack kommer att uppskatta det i framtiden.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag heter Thomas Lerner och arbetar på Insidan, Dagens Nyheter. Just nu arbetar jag på några artiklar om ritualer i ett sekulariserat samhälle. Läste din blogg och undrar om du kan ringa mig. Jag finns på 08-7381224.
    Mvh
    Thomas på DN.

    SvaraRadera