fredag 16 mars 2012


Förlossning vs. första 4 månaderna
Som psykolog jobbar jag mycket med terapiformen Acceptance and Commitment Therapy. I denna terapiform används ofta metaforer för att beskriva och få perspektiv på olika upplevelser (läs mer om meningen med metaforer här). I mitt vardagsliv gillar jag också att tänka i metaforer. Nu har jag tänkt ut dessa metaforer för mina upplevelser av förlossning vs. första tiden med barn:

Förlossningen
Är som ett triatlon-lopp
Energikrävande
Intensivt
Svettigt
Extrem prestation
Fysisk smärta som vid en extrem idrottsprestation

* * *
Bebisens första 4 månader
Är som att bestiga Mount Everest
Vackert
Hisnande
Vakna nätter (iofs utan frost i mustaschen)
Massor av planering
Teamarbete
Livsfarligt
Utvecklande
Tid att fundera över vad som verkligen betyder något.


Vad säger ni om det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar