onsdag 29 februari 2012

Symöte

När jag pluggade i Linköping sågs vi ibland ett gäng för att fika och sy. Jag har länge velat göra något liknande i Helsingborg och nu har vi testat konceptet i mammagruppen. Mina syprojekt måste vara enkla och ge snabba resultat. Därför var mitt första projekt en snuttefilt.


Snuttefilt måste en ju ha om en är en bebbe. Det råkar också vara det enklaste man kan sy.   



Såhär gjorde jag: 
Välj två gosvänliga tyger. Mät ut en lagom storlek för filten. Jag valde 30x30 cm, men mindre går också bra. Lägg tygbitarna mot varandra med mönstersidan/rätsidan inåt. Sy runt alla kanter men lämna en liten öppning för att vända tyget rätt. Vänd tyget rätt och sy igen den lilla öppningen med raksöm. Tvätta gärna tygerna innan du syr så att de inte krymper olika och filten blir sned. Tvätta sedan filten ytterst sällan för att få till rätt lukt och känsla :).

2 kommentarer:

  1. den blev jätte fint, och det kan rekommenderas att göra två ens och bytte med jämna mellanrum. På det sättet går det bra om det ska tvättes, blir glömt eller blir bort...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vilken Bra idé, att göra två likadana som man kan låssas är samma så att barnet inte blir ledsen när den ena måste tvättas...

      Vad heter sömmen vi använde runt om på avigsidan, vet du Jeanette?

      Radera